Dessa är de vanligaste myterna om outsourcing

Hela upplägget inom affärsvärlden har förändrats. Idag förväntas en person i en viss position utföra flera uppgifter än för bara några år sedan. Detta är bara möjligt om du lägger ut en del av arbetet på andra. Att delegera och outsourca har blivit en viktig del av det dagliga arbetet. Naturligtvis finns det både för-och nackdelar med det här sättet att jobba på. Men många av de myter som florerar runt outsourcing behöver rättas till.

Du kan tjäna mycket på att outsourca. Bland annat så får du en expertis som annars skulle kosta mycket att ha lokalt på företaget. Många gånger så har du ett helt team av arbetare eller experter som tar hand om ditt konto. Som kund har du tillgång till support och hjälp, allt beroende på vilket kontrakt du skriver och vilken del av verksamheten det är frågan om.

Vad kan du lägga över på andra?

Egentligen finns det inga gränser för vad du kan outsourca. Det mesta går att få gjort av andra, så du måste bestämma dig för vad som är viktigast för just din verksamhet. Men bland de vanligare uppgifterna ligger allt som har med ekonomi att göra. Att satsa på outsourcing av löner är smart. Det är något som måste göras korrekt och som kan ta lång tid om du inte är så bekant med det. Se till att alla får sina löner i tid, och det belopp de har rätt till.

Även den löpande bokföringen brukar det löna sig att outsourca. En bra revisor kan göra underverk med dina pengar. Det vill säga de kan se till att du slipper straffavgifter och att allting betalas in i tid. Plus att de kan komma med goda råd om hur du kan spara in på skatter och andra saker som bara en expert känner till. Många gånger så tjänar du snabbt in vad du betalar en bra bokföringsfirma för att göra. Ett bra exempel på detta är Bokoredo.se.

Inte bara den ekonomiska biten

Men det finns så mycket mer du kan outsourca förutom löner och bokföring. De flesta lägger också ut sin IT-hantering på andra. Detta är en annan sak som bara måste fungera. Och det dygnet runt. Ett litet stopp i driften kan kosta företaget dyrt. Så långt det är möjligt gäller det att hålla datorerna igång och systemen måste fungera. Det bästa lösningen brukar vara outsourcing. Än en gång så har du ofta tjänsten med ett helpdesk. Du kan alltid ta kontakt med dem och få ögonblicklig hjälp.

Dagens Industri rapporterar här om att outsourcing av allt fler områden blir vanligare. Bland annat har detta att göra med den nya dynamiken som utvecklats inom samhället. Du måste ha flera bollar i luften samtidigt. Men detta innebär inte att du måste göra allting själv. Det viktiga är att det som är under ditt ansvar blir omhändertaget, att din arbetsgivare kan vara säker på att det blir gjort. Allt mer inkluderar poster med ansvar att du klarar av att delegera. Det gäller att veta vilka saker du kan outsourca och när det lönar sig.

För- och nackdelar med outsourcing

Det är inte alla som är vana vid outsourcing. Undersökningar visar att det främst är nyare chefer eller ansvariga som väljer denna form av delegering. De som har jobbat mer än 10 år drar sig av någon anledning för att lägga ut delar av verksamheten på andra. En orsak kan vara att de har vissa uppfattningar. Realtid skriver i denna artikel om att det finns många myter kring outsourcing.

En av dessa är kostnaden. Det verkar nästan lite lyxigt att anlita en konsult. Borde det inte bli billigare att låta en av de anställda ta hand om den biten? Men om du tänker på vad det kostar i lön, sociala avgifter och allt annat som en anställd kostar så blir skillnaden inte så stor. Sedan måste du också lägga till det faktum att med outsourcing så har du en viss garanti att det ska levereras. Oavsett om deras personal gör dyra misstag eller blir sjuka så har du samma rätt till att få vad du beställt. Så i längden kan det mycket väl bli billigare.

Allra bästa hjälpen med outsourcing

Alla interna uppdateringar och vidareutbildningar sköts av firman du anlitat för outsourcing. Du slipper tänka på detaljerna och kan bara dra nytta av den hjälp du får. Det kan vara svårt att hålla jämna steg internt med utvecklingen inom vissa områden. Men när du anlitar experterna så ser de till att alltid hålla sig steget före. Många gånger så tycker det om det själva, de har valt sitt yrke av en anledning. Men framför allt så har de ett ansvar mot kunden som de måste uppfylla.

Inom vissa områden så kan det vara svårt att acceptera att andra kanske kan bättre än du själv. IT brukar inte vara något problem, men ekonomi är inte alltid lika lätt. En del chefer tror att de kommer att förlora kontrollen om de lämnar över vissa delar av arbetet på andra. Men ofta så är det precis tvärtom. Alla processerna blir mer transparenta och det blir lättare att sammanställa rapporter av olika slag. För även om du inte gör arbetet själv så har du ju hela tiden tillgång till informationen. Outsourcing kan faktiskt vara räddningen för många företag. Du får bra service och expertis till ett rimligt pris. Verksamheten kan därmed fungera väl och växa till sig.

Leave a Reply